Publicerad

Resultatet för årets hyresgästenkät

Dina svar gör skillnad – stort tack för ditt engagemang. Nu satsar vi framåt på att skapa ännu bättre bostads- och arbetsmiljöer.

Varje år genomför vi en kundundersökning för att få veta hur du som hyresgäst upplever ditt boende eller din lokal. Dina svar visar vad som fungerar bra – och vad vi kan göra ännu bättre.

Tack vare er feedback kan vi fortsätta utveckla och prioritera rätt saker för att göra ert boende och era lokaler ännu bättre!

Presentation av resultatet

Årets kundundersökning visar att vårt engagemang och arbete under året har gett resultat! Som helhetsbetyg för Alingsåshem är 95,7 % av de svarande nöjda hyresgäster – det är vi mycket glada för.

Lokalhyresgäster

I år har 55,1 % av våra lokalhyresgäster deltagit i undersökningen och vi har ett serviceindex på 85,4 % (+3,8) och ett produktindex på 76,8 % (+7,0) – vilket är ett fantastiskt fint resultat.

Det är också härligt att se att hela 51 av våra lokalhyresgäster är 100 % nöjda med vår service!

Några områden där vårt resultat har utvecklats starkt:

  • Information från Alingsåshem 90,6 % (+8,1)
  • Veta vart man ska vända sig 94,2 % (+6,8)
  • Förutsättningar att agera miljömedvetet 93,2 % (+14,4)
  • Värmekomfort vinterhalvår 67,8 % (+18,7)
  • Info om vad som ska hända i fastigheten 77,4 % (+5,9)
Medarbetare i arbetsbyxor

Fler vet vem de ska vända sig till på Alingsåshem

Bostadshyresgäster

Vi ser fina framsteg även hos våra bostadshyresgäster. 56,4 % av våra bostadshyresgästerna har deltagit i undersökningen och vi har ett ökat resultat inom både serviceindex, 82,4 % (+1,2) och produktindex, 78 % (+0,2).

Det är positivt att se att vi ökar inom alla fyra områden på serviceindex: ta kunden på allvar 87 % (+1,4), rent & snyggt 75,5 % (+1,3), trygghet 79,3 % (+0,5) och hjälp när det behövs 90,4 (+2,2).

Några av de områden som har störst ökning:

  • Snöröjning och sandning vintertid 71,7 % (+7,9)
  • Skötsel av rabatter, buskar, träd och gröna ytor 80 % (+5,2)
  • Få felet reparerat inom rimlig tid 86,5 % (7,4)
  • Samtalet med erbjudandet av lägenhet 94,9 % (+5,7)
  • Återkoppling efter felanmälan 80,4 % (+5,5)

Andra positiva nyheter

I kundundersökningen lägger vi också till egna frågor som handlar om exempelvis vårt hållbarhetsarbete och hemsida. De visar också fina siffror:

  • Söka lägenhet på Alingsåshems hemsida 95,3 % (8,9)
  • Visningen av lägenhet 90,8 % (+3,6)
  • Informationen på hemsidan 98,4 % (+8,8)
  • Alingsåshems miljöarbete 95,6 % (+8,8)
Insektshotell

Kunskapen om Alingsåshems miljöarbete ökar

Era svar gör skillnad

Samtidigt som vi firar våra framgångar, är vi medvetna om att det finns områden där vi kan bli ännu bättre. Exempelvis kan vi i några områden bli bättre på städning av tvättstuga och källarutrymmen, och förbättra våra besökstider. Och trots att vi gjort stora insatser inom återvinning och miljöhus – får vi lägre resultat inom både sophantering och städning av soputrymmet.

Skyltning i miljöhus

Under året har vi satsat mycket på fler och finare miljöhus för enklare förpackningsåtervinning

Nu planerar vi framåt

Resultaten från hyresgästenkäten är en viktig grund när vi planerar vårt arbete framåt. Nu går vi noggrant igenom alla svar, jämför utvecklingen mellan olika områden och fortsätter att förbättra där vi ser behov.

Tillsammans skapar vi en trivsam och trygg arbets- och boendemiljö för alla.

Våra satsningar för nästa år berättar vi mer om här på vår hemsida och i vår hyresgästtidning Nytt från Alingsåshem, under 2026.

Stort tack för ditt engagemang!