Snabblogin till Mina sidor

Nyheter

Sep 17, 2020

Med anledning av corona (covid-19)

Vi följer myndigheternas rekommendationer och verkar för att bidra till minskad smittspridning. Här hittar du samlad information om hur vi arbetar med anledning av corona.

Kontakt

Vår kundmottagning på Smålandsgatan 1 är tillfälligt stängd.

Vi har stängt för att begränsa antalet fysiska möten.

Om du vill lämna brev eller blanketter finns en postlåda utanför kundmottagningens entré. Där finns också ett nyckelinkast.

Då kundmottagningen är stängd rekommenderar vi dig att hantera dina ärenden via Mina sidor, alternativt att ringa eller mejla oss. Eftersom vi är färre som svarar kan kötiden vara längre än normalt.

Telefon 0322 – 61 77 17 (kundservice och fastighetsservice)
Mejl info@alingsashem.se
Akuta ärenden 010 – 470 53 00 (Securitas, efter ordinarie öppettider)

 

Betalning av hyra

Vi har tillfälligt sett över våra rutiner för inbetalning av hyra. Det här gäller under rådande omständigheter:

  • Precis som vanligt är det viktigt att du betalar din hyra i tid. Att inte betala sin hyra kan leda till betalningsanmärkning och hyresskuld.

  • Vet du att du inte kan betala din hyra i tid? Hör av dig till oss så snabbt som möjligt för dialog om eventuell avbetalningsplan. Du når oss på 0322 – 61 77 17 gällande bostadshyra.

    Gäller det lokalhyra, kontakta din fastighetsförvaltare angående eventuell avbetalningsplan och/eller hyresrabatt.

  • Första gången du är sen med hyran får du en betalningspåminnelse efter cirka 10 dagar.

  • Om du inte hört av dig, varit sen med hyran tidigare eller inte betalt efter påminnelse kommer du att få ett inkassokrav.

  • Alla hushåll är inte drabbade privatekonomiskt och vi kommer inte att göra några generella hyressänkningar. Vi riktar fortsatt vårt stöd med insatser till de som verkligen behöver hjälp.


Visningar

Vi genomför just nu inga visningar av lediga lägenheter. Du får istället möjlighet att titta på planlösning, bilder och annan fakta inför uthyrning av lägenhet. Detta är enligt rekommendationer från vår branschorganisation, Sveriges Allmännytta. Kontakta kundservice om du fått sms eller mail angående en ledig lägenhet du sökt.

Bokade besök

Om du har symtom på luftvägsinfektion, även lindriga symtom, ska du boka om ditt planerade besök tills du är symtomfri. Bokade besök kan till exempel vara åtgärder eller besiktning av din lägenhet.

 

Serviceanmälan

Utifrån den rådande situationen behöver vi prioritera akuta ärenden vilket kan innebära att du som hyresgäst, vid icke akuta ärenden kan få vänta längre än vanligt för felavhjälpande åtgärd. Vi ber därför dig som bostadshyresgäst att, om möjligt, avvakta med felanmälan om ditt ärende inte är akut.

Meddela den person som tar emot din serviceanmälan om någon i hushållet har eller har haft symtom på luftvägsinfektion i närtid.

 

Håll avstånd

Vi är rädda om varandra! För din och vår skull ber vi er att hålla avstånd till våra medarbetare när de är ute och arbetar i våra fastigheter. Vi följer myndigheternas rekommendationer i syfte att minska smittspridningen.

 

Våra entreprenörer

Vi för en kontinuerlig dialog med våra entreprenörer för att säkerställa att de också följer myndigheternas rekommendationer i denna fråga.

Är du entreprenör och ska hämta en nyckel? Kontakta den fastighetsförvaltare som gjort beställningen.

 

Mer information om corona (covid-19)

Du kan läsa mer på Folkhälsmyndighetens och Alingsås kommuns webbplats samt 1177.se.

Här hittar du Folkhälsomyndighetens information på olika språk.

 

Information in different languages

The Public Health Agency of Sweden has information in different languages.


Denna information gäller just nu men kan komma att uppdateras. Aktuell information hittar du här på hemsidan.

Vi uppmanar alla att ta sitt personliga ansvar för att minimera risken för spridning, du kan bidra genom att visa hänsyn. Ta hand om dig och tack på förhand!